Tandartspraktijk Lemel Centrum Mondzorg; Kunstgebit
Voor een
mooie glimlach

Vullingen

Bij ons krijgt u witte compostietvullingen. Veel mensen hebben nog amalgaanvullingen die jaren geleden zijn gelegd. We werken niet meer met deze donkere variant want de nadelen hiervan zijn:

• ze bevatten 50% kwik, kunnen het tandvlees aantasten, lekken en veroorzaken vlekken op tandvlees
  • naarmate de vulling ouder wordt, zet de vulling uit en kan de vulling breken.

Vandaag de dag worden alle amalgaanvullingen vervangen door witte composietvullingen, waar ook wij alleen nog maar mee werken. Dit heeft veel voordelen, namelijk:

• het is esthetisch veel mooier
  • ze bevatten vaak fluoride, wat beter is voor je gebit

Sealings

Als de volwassen kiezen doorbreken bij jongere kinderen wordt er vaak geseald. Dat wil zeggen dat er kleine plastic laagjes in de diepe groeven van de tand worden gelegd, zodat hier de kans op gaatjes veel kleiner is. Het is dan namelijk veel makkelijker schoon te maken. De sealings beschermen de diepe groeven tegen voedsel en tandplak waar u bij het poetsen, flossen en stokeren niet bij kunt.

Kunstgebit

Bij ons kunt u een gedeeltelijke of volledige prothese laten maken. Dit is een hulpstuk dat in de mond wordt geplaatst. Het vervangt de natuurlijk tanden en kiezen die ontbreken en biedt ondersteuning aan de wang en lippen. Er zijn verschillende mogelijkheden. We bespreken ze graag met u.

Kroon- en brugwerk

Als een tand of kies zo erg beschadigd is dat hij niet meer is te restaureren, dan is er de optie om een kroon of een brug te laten plaatsen. Kronen er bruggen worden gemaakt van zeer sterk materiaal wat eruitziet en voelt als natuurlijke tanden en kiezen.

Trekken van een tand of kies

We bepalen samen met u of het nodig is om een tand of kies te trekken. Dit kan om verschillende redenen. Bijvoorbeeld omdat hij los staat of dat een element gebroken is op een manier die niet meer kan worden hersteld. Ook kan het zijn dat een element getrokken moet worden ter voorbereiding van orthodontie.

Een tand of kies wordt altijd getrokken onder een lokale verdoving. Bij het trekken mag u geen pijn voelen, alleen de druk. Wij spreken altijd met u af, als er wat is tijdens de behandeling (bijvoorbeeld toch nog gevoeligheid of dat u even wilt slikken) dat u het aangeeft. Dan kunnen we even een pauze nemen.

Als een tand of kies verankerd is in het bot dan kan het dat dit chirurgisch verwijderd moet worden. We verwijderen de tand of kies dan stukje voor stukje. Dit is een redelijk vaak voorkomende procedure.

Na het trekken van een tand of kies:

• na ongeveer 2 á 3 uur is de verdoving uitgewerkt (dit verschilt per persoon)
  • u kunt voordat de verdoving uitgewerkt is alvast een pijnstiller innemen, zodat deze werkt voordat het weer gevoeliger wordt
  • na de behandeling moet u 30 minuten op het gaasje dichtbijten (mocht het daarna nog bloeden dan nog 20 minuten dichtbijten op een theezakje of gaasje)
  • de eerste 3 uur kunt u niet eten of drinken
  • de eerste dagen zoveel mogelijk aan de kant waar niet getrokken is eten.
  • de eerste dag zachte dingen eten, niet te warm of te pittig
  • de eerste dag niet spugen en spoelen, alleen maar slikken (anders loopt u kans dat het stolsel uit de wond wordt gespoeld en dit vertraagt het genezingsproces)
  • 3 dagen geen alcohol en niet roken (liefst zo lang mogelijk uitstellen)
  • bij een volledige prothese moet dit 24 uur in de mond gehouden worden (deze dient als pleister)
  • na het trekken van een tand of kies in de bovenkaak proberen de eerste 3 dagen niet te niezen (anders een neusspray gebruiken)

Symptomen die na het trekken van een tand of kies kunnen voorkomen, ook de dagen erna:

• opzwellen of verkleuren van het behandelde gebied
  • pijn met eten en praten

Wortelkanaalbehandeling

Er kunnen verschillende redenen zijn om een wortelkanaalbehandeling uit te voeren. De meest voorkomende situatie is die van hevige kiespijn. De zenuw van de tand of kies is dan ontstoken en moet verwijderd worden. Door de wortelkanaalbehandeling wordt het afsterven van de zenuw niet afgewacht en kan een mogelijke ontsteking rondom de wortelpunt voorkomen worden. Wij doen de behandeling (in de meeste gevallen) in 2 verschillende afspraken.

Wat houdt een wortelkanaalbehandeling precies in?
De behandeling wordt onder lokale verdoving uitgevoerd. Eerst wordt er een gaatje in de tand of kies geboord. Dan maken we met vijltjes het kanaal schoon. Tussendoor spoelen we om de kanalen te desinfecteren. Er kan ook een röntgenfoto gemaakt worden. Daarna maken we de kanalen droog en zetten we er een tijdelijke vulling in.
Na deze behandeling moet er nog een vervolgafspraak gemaakt worden. Deze afspraak duurt vaak wat langer dan de eerste afspraak en moet ongeveer 2 tot 4 weken na de eerste afspraak plaatsvinden. Bij de tweede afspraak halen we de tijdelijke vulling uit de kies. Daarna gaan we de kanalen opnieuw vijlen en schoonmaken tot we de juiste lengte en dikte van het kanaal bereiken. Tussendoor spoelen we om de kanalen te desinfecteren. Als dit allemaal gedaan is vullen we de kanalen met guttapercha. Dit is een soort rubbermateriaal. Na het afvullen maken we een röntgenfoto om te kijken of de kanalen goed zijn afgevuld. Dan leggen we er een permanente vulling overheen en is de behandeling klaar.

Geeft een wortelkanaalbehandeling napijn?
Na het reinigen van de wortelkanalen kunt u wel napijn krijgen. Deze kan enkele dagen aanhouden. Na een aantal dagen moet deze pijn wel langzamerhand minder worden. Wordt de pijn na een aantal dagen alleen maar erger, neem dan contact op met onze tandartspraktijk. De napijn is vaak goed te onderdrukken met een pijnstiller (denk aan paracetamol of ibuprofen). Een recept voor antibiotica is meestal niet nodig. Als dit wel het geval is, dan krijgt u een recept van ons mee.

Porseleinen facings

Facings zijn dunne porseleinvernisjes van keramiek die we over de voorkant van de tanden plaatsen. Een ideale manier om je glimlach mooier te maken. De schildjes maken op het oog geen verschil met natuurlijke tanden. De facings zijn vrijwel onzichtbaar en zeer resistent voor koffie, thee, of sigaretten.

Tanden bleken

Het hebben van een mooie glimlach kan makkelijker dan u denkt. Veel mensen bereiken het resultaat waar ze van dromen met tandenbleken. Let wel op, vullingen bleken niet mee.

Hoe wordt het bleken van tanden gedaan?
Met een afdruk maken we een bitje waar het bleekmiddel in kan. Dit bitje draagt u een tijdje. Vaak is dat rond de 6 tot 8 uur per dag en het kan ook ‘s nachts. Na enkele dagen of weken ziet u resultaat.

Implantaten

Implantaten zijn kleine schroefjes van titanium die chirurgisch geplaatst worden in het kaakbot, op de plaats waar tanden en kiezen ontbreken. Deze titanium schroefjes functioneren als tandwortel. Op een implantaat is het mogelijk om een kroon of brug te laten maken. Wij bekijken wat het meest gunstige is voor uw situatie. Bij een edentate kaak (kaak waar geen tanden en kiezen meer in staan) is het meestal mogelijk om meerdere implantaten te plaatsen en hierop een gebitsprothese te plaatsen.

Na het plaatsen van een implantaat is het belangrijk om eerst minimaal 3 maanden te wachten met het plaatsen van een kroon, brug of prothese. Deze tijd heeft het implantaat nodig om goed vast te groeien in het kaakbot. In sommige gevallen draagt u in deze tussenperiode een tijdelijk kunstgebit en eet u zachte dingen. Als het implantaat vastgegroeid is met het kaakbot begint de tweede fase. We leggen de implantaten bloot en beginnen met de voorbereiding op een kroon, brug of prothese.

Wanneer bent u een geschikte kandidaat voor implantaten?
Als u overweegt om implantaten te nemen, onderzoeken we eerst grondig uw mond en beoordelen we uw tandheelkundige geschiedenis. Als uw situatie gunstig is, (goede mondgezondheid, voldoende bot aanwezig) kunnen we spreken over eventuele tandvervanging door implantaten.

Zorg voor implantaten na de behandeling
Zodra de implantaten zijn geplaatst, zult u ze goed moeten onderhouden (net zoals uw eigen tanden en kiezen) om hier nog jarenlang plezier van te kunnen hebben. Vraag ons hierbij om advies.

Tandartspraktijk Lemel in Burgum